A fenti képet Velencefüdőn volt szerencsém készíteni. Hiszik vagy sem, ez a kilátás fogadja a látogatót, ha leszáll a vonatról és a tó felé tekint. Teljesen hasonló a látvány akkor is, ha a másik irányba néz.
Hogy mi történt itt?
Tavaly kezdődött a felújítás, ami hosszú szakaszon érinti mind a vágányokat, mint az átjárókat, mind az állomásokat.
Az teljesen világos, hogy a fejlesztés bőven ráfért minderre. A régi jó V43-asok helyett ma már többnyire a szép piros szerelvények járnak. A kritikán aluli épületeket rendbe hozása értékelhető tett.
Ugyanakkor, felfoghatatlan, hogy miért kellett ennek a velencefürdői állomáson -gondolom, nem unikális módon- az összes fa kivágásával is együtt járnia. Telepítettek ugyan új növendékeket, de azt az árnyat és illatfelhőt, amit a régi fák adtak, ezek még sokáig nem fogják pótolni.
Az építkezés miatt a helyi közlekedés lényegesen kényelmetlenebb lett, pl. megszűnt a közúti vasúti átkelőhely Velencefürdőn. Aki kocsival szeretne a partra menni, Velencén vagy Gárdonyban tudja megtenni. Gyalog is csak átbotorkálni lehet, mert –bár tavaly láttunk ott utoljára munkagépet- az átkelő egész területe fel van dúlva. A peronra is szegélykövekből összetákolt "lépcsőn" lehet feljutni.
A legérdekesebb az átkelők átépítése. Kápolnásnyéken közúti aluljáró lesz a vasút alatt. Az igen nagy forgalmú kereszteződésben eddig fénysorompó volt. Több alkalommal is előfordult, hogy láttunk ott autót várakozni. Igaz, már vagy 40 éve járunk a környékre nyaralni. A mai technikai viszonyok közt 1-2perc az indokolt várakozás. Elképzelhetetlennek tartom, hogy ez a beruházás bármikor is megtérüljön.
Ugyancsak aluljáró épül Velencén. Itt talán indokoltabb, mint a kápolnásnyéki , különösen, hogy itt vagy két évtizede teljesen megszűnt a közúti átkelő. Igaz, egy kilométerrel odébb felüljáró épült, ami jelenleg is láthatóan elbírja a forgalmat.
Ehhez a két munkához hosszú időre ideiglenes útszakaszokat építettek és jelentős forgalomkorlátozásokat vezettek be.
A legizgalmasabbnak a gyalogos aluljárók ígérkeznek. Velencefürdőn a következőket véljük látni. Eddig az állomás egyik végén egy felüljáró állt, a másikon, a közúti mellett szintbeli gyalogos átjáró. A felüljáró, eredeti funkcióján kívül, alkalmi kilátóként is üzemel, pompásan ellátni Fehérvárig, végig az északi oldal dombjai, a tó, a nádasok … Ezek helyett –feltételezem, hogy a felüljáró napjai is meg vannak számlálva- egy gyalogos aluljáró épül most. Lesz lift, három is, ha minden igaz, lépcső, rámpa!
Amióta figyelgetjük az építkezést, kiderült az is, hogy az állami beruházásnak, amit uniós támogatással finanszíroznak, a végén megint kisemmizett vállalkozók állnak sorba pénzükért.
Megjegyzés: amikor még ifjabb koromban kis nyaralónkba jártam vonattal, kb. 45 perc alatt értem Velencefürdőre Budapestről. Most, a villamosítás, a korszerűbb szerelvények beszerzése után, bő 20 év elteltével, ez a bravúr nem sikerül: nincs 1 óránál rövidebb menetidő.